Park Świateł Zatoń

Postanowiliśmy przedrzeć się przez Labirynt uformowany przez naturę w samym środku lata. Podążyliśmy niebieskim szlakiem górskim, drogą wyłożoną z kamienia, biegnącą przez las. Na końcu pieszej wędrówki czekały Błędne Skały.

Błędne Skały - Bilety wstępu do Labiryntu

Do Labiryntu zbudowanego z Błędnych Skał przeszliśmy długą drogę. Najpierw doświadczyła nas kapryśna pogoda na parkingu - Polana YMCA. Musieliśmy się przebrać, by pokonać śliską po deszczu leśną ścieżkę oznaczoną niebieskim kolorem. Przy samej końcówce zgubiliśmy się w labiryncie z drzew. dotarliśmy do celu - Błędnych Skał. Bilet był do nabycia w obleganej przez turystów kasie w cenie 12 zł. Postanowiliśmy złapać oddech przy drewnianym stole z ławkami.

Taras widokowy na Góry Stołowe

Nastał kres darmowych atrakcji w Górach Stołowych i pojawiły się tłumy turystów. Po wejściu na teren Błędnych Skał skręciliśmy w lewo. Przeszliśmy przez drewnianą kładkę z wymalowaną na zielono balustradą. Depcząc po kamieniach mogliśmy spojrzeć daleko przed siebie na wspaniałe Góry Stołowe w Parku Narodowym.

Góry Stołowe z punktu widokowego

Błędne Skały położone są na wysokości 852 m n.p.m. i zajmują powierzchnię ok. 22 ha. Labirynt tworzą formy skalne sięgające od 6 do 11 metrów wysokości. Punkt widokowy na platformie o nazwie “Skalne Czasze” przybliża Szczeliniec Wielki i Mały. Przy dobrej widoczności można zobaczyć także Karkonosze.

Błędne Skały - Skalne Siodło

Po zejściu z punktu widokowego na Góry Stołowe ujrzeliśmy na tle drewnianej platformy skałkę o nazwie “Skalne Siodło”. Zbudowany z ostańców Labirynt stał się rezerwatem przyrody w 1957 roku, który został wchłonięty w struktury Parku Narodowego Gór Stołowych 16 września 1993 roku.

Stołowy Głaz w Labiryncie Błędnych Skał

Skalne Miasto nas urzekło. Niesamowicie prezentowała się drewniana ścieżka nad taflą wody, która wyznaczała szlak turystom wprawionym w obłęd. Po szalejącej zaledwie trzy godziny temu burzy pozostał urokliwy ślad. Ciekawe atrakcje w Błędnych Skałach wskazywały tablice informacyjne.

Tonący “Okręt” - Turystyczna atrakcja

Niewątpliwie dużą popularnością cieszyła się skałka o wdzięcznej nazwie “Okręt”. Trzeba było wyczekać swój moment, by sfotografować się na tle Błędnej Skały. W dniu po obfitych opadach deszczu śmiało można zmienić nazwę osobliwości skalnej na: “Tonący Okręt”.

Dwunożny Grzyb - ciasne przesmyki

Trasa turystyczna zaczynała stawiać wyzwania. Z pewnością osoby z klaustrofobią mogą odczuć lekki dyskomfort. Niektóre przejścia między szczelinami rozciągały się na duże odległości. Trzeba było opracować własną technikę prześlizgiwania się po skałkach. W węższych przesmykach musieliśmy zdejmować plecak turystyczny.

Błędne Skały - "Kasa"

Na trasie obfitującej w atrakcje turystyczne stworzone przez Błędne Skały natknęliśmy się na osobliwość skalną o nazwie “Kasa”. Nie ma ona nic wspólnego ze sprzedażą biletów do Labiryntu w Skalnym Mieście. Jak można wyczytać z tablicy informacyjnej w legendzie atrakcji skalnych skałka “Kasa” uplasowała się na 5 miejscu.

Kurza Stopka - Sesje zdjęciowe

Kolejną atrakcją Gór Stołowych w Labiryncie Błędnych Skał była “Kurza Stopka”. Wejście na nią wymagało sporego poświęcenia, bez gwarancji utrzymania ubrań w czystości. Oczywiście przy tak wspaniałej osobliwości skalnej gromadziły się tłumy turystów, chcących pokazać siebie na tle Instagramowej atrakcji.

Długi Pasaż Błędnych Skał

Wąską drewnianą kładką nad wielkimi kałużami dotarliśmy do wspaniałych skałek, tworzących wysoką ścianę. Własnym rytmem mogliśmy podziwiać ciekawe konstrukcje uformowane przez naturę. Oczywiście musieliśmy z dużą rozwagą przepuszczać pędzących turystów. Warto było, ponieważ udało się wiele razy sfotografować zapierające dech w piersiach Błędne Skały.

Przesmyk Liczyrzepy - Legendy Dolnego Śląska

Dolny Śląsk słynie z wielu legend. Jedna z nich mówi, że Duch Gór zwany Liczyrzepą w przypływie gniewu tupnął nogą. “Wtedy rozpętało się prawdziwe piekło. Zatrzęsła się góra i z hukiem zaczęły pękać i walić się skały, rozwarły się szczeliny, pyły przysłoniły niebo…” W wąskim przejściu zaklinował się niejeden turysta. Wiele tras trzeba było pokonywać na wdechu, przykucając lub podpierając się o jeden bok skały.

Furtka - Wyjście z Labiryntu Błędnych Skał

Z uwagi na wąskie przesmyki między osobliwościami skalnymi po Labiryncie Błędnych Skał można poruszać się tylko w jednym kierunku od skałki z numerem 1 do numeru 9. I tak dobrnęliśmy do “Furtki”. Z ogromnym żalem opuszczaliśmy Skalne Miasto. Na szczęście zrekompensowaliśmy sobie tę stratę gorącą kawą przy drewnianym stoliku.

czas na przygodę, ruszaj w trasę

dla waszej wygody, wystarczy kliknąć w mapkę, wpisać miejsce aktualnej lokalizacji, wyznaczyć trasę i cieszyć się podróżą

Atrakcje w pobliżu

"Kaplica Czaszek" Kudowa Zdrój
Ścieżka edukacyjna Błędne Skały
Zamek Książ
Zagórze Śląskie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione"