Niebieski Szlak Górski na Śnieżkę od Świątyni Wang

Po spędzonych intensywnie trzech dniach w miejscowości Kudowa-Zdrój, gdzie podczas wędrówki do labiryntu Błędne Skały poznaliśmy kaprysy pogody, postanowiliśmy zdobyć najwyższy szczyt Karkonoszy jak najmniej wymagającym szlakiem. Właścicielka zamieszkiwanego przez nas pensjonatu poleciła nam niebieską trasę mającą swój początek przy Świątyni Wang.

Świątynia Wang - Drewniany Kościół Ewangelicki

Punkt startowy - Ewangelicki Kościół okazał się ciekawą atrakcją Karpacza Górnego zaraz po opuszczeniu kolejki stylowej na kołach, która przetransportowała nas z Karpacza Dolnego na wyższy poziom. Po 15 minutach udało nam się zajrzeć do wnętrza Świątyni Wang. Zwiedzanie drewnianego kościoła zajęło nam 40 minut w środku. Warto zarezerwować kolejne 15-30 minut na podziwianie sakralnej architektury z zewnątrz. Cena biletu od dorosłej osoby - 12 zł plus dodatkowe 5 zł za możliwość robienia zdjęć wewnątrz Świątyni Wang.

Karkonoski Park Narodowy - Kasa

Po wyjściu ze Świątyni Wang można zaopatrzyć się w pamiątkowe magnesy, upominki, mapy, kijki trekingowe itp. Nam wystarczyła woda. Kilka kroków dalej dostrzegliśmy niewielki kiosk - kasę Karkonoskiego Parku Narodowego

Wejście na teren parku wymagało uiszczenia opłaty w wysokości 8 zł o czym informowała tabliczka mówiąca o obowiązku ale i informująca, że pobierane opłaty wspierają Grupę Karkonoską GOPR. I tu drobna przestroga - należy zachować bilet, ponieważ na terenie parku są punkty wymagające okazania się biletem wstępu.

Szeroka Wybrukowana Droga na Śnieżkę

Po wejściu do Karkonoskiego Parku Narodowego zaskoczyła nas szeroka droga wyłożona kamieniami. Niebieski Szlak Górski prowadzący na Śnieżkę został dostosowany do potrzeb wielu turystów. Po niespełna kwadransie mieliśmy okazję przekonać się do czego jeszcze służy wybrukowana droga. Przejechały nią samochody służby GOPR wzywane pod numerem alarmowym 985 lub 112.

Rozdroże na Polanie 1067 m n.p.m.

Po półgodzinnym spacerze i pokonaniu dwóch kilometrów pod górę dotarliśmy do Rozdroża na Polanie. Miejsce zostało dostosowane do potrzeb wyczerpanych wspinaczką turystów. Ławki, stoły i kosze na śmieci zachęcały do złapania oddechu przy posiłku. Niestety publiczne toalety nie były czynne, choć i tak ludzie z nich korzystali. Rozdroże na Polanie to punkt, w którym sprawdzane są bilety wstępu. W miejscu tym można zmienić trasę i skierować się na inne szlaki turystyczne prowadzące na Pielgrzymy, Słoneczniki czy Schronisko.

Górskie Krajobrazy z widokiem na Śnieżkę

Kierowaliśmy się nadal niebieskim szlakiem. I choć szliśmy wybrukowaną drogę to nie ominęły nas cudowne krajobrazy górskie z widokiem na Śnieżkę. Chcą wykonać zdjęcia samej natury trzeba było wyczekać odpowiedni moment, ponieważ w środku sierpnia sporo ludzi postanowiło zdobyć Śnieżkę pieszo. Nasza sugestia - warto robić ujęcia blisko zakrętów. Turyści szybko za nimi znikają i można się cieszyć samą naturą uwiecznioną na fotografiach.

Leśne Rozdroże - Kozi Mostek 1082 m n.p.m.

Dwadzieścia minut wędrówki drogą z pięknymi widokami (2.8 km od Świątyni Wang) dotarliśmy do leśnego Rozdroża - Kozi Mostek. Mogliśmy dalej kroczyć szeroką trasą samochodową lub zdecydować się na bliższe naturze leśne ścieżki na niebieskim szlaku na Śnieżkę. Tabliczka informowała, że do schroniska PTTK “Samotnia” mamy 30 min zaś od drugiego schroniska PTTK “Strzechy Akademickiej” dzieliło nas 45 minut. Ten odcinek zwany jest trasą letnią. W czasie zimy nie jest on dostępny z uwagi na duże zagrożenie lawinowe.

Cuda Natury - Strumyk, Wodospadzik, Kamienie

Niebieski Szlak na Śnieżkę całkowicie zmienił swoje oblicze. Szeroka droga przeobraziła się w wąską ścieżkę wśród drzew i bujnej roślinności. Uroku całej scenerii dodawał niewielki strumyk, który miejscami tworzył malutki wodospadzik. Nadal wszechobecne były kamienie i te pod stopami i te… naturalnie wkomponowane w górski krajobraz. Zmęczeni wędrówką pod górę turyści w zaciemnionych miejscach łapali oddech. Na tej trasie było ich zdecydowanie mniej. Znaczna część ludzi zrezygnowała w połowie drogi. Wielu podążyło na Śnieżkę szeroką trasą przeznaczoną m.in. do ruchu samochodowego.

Domek Myśliwski za Mostkiem

Po godzinnej wędrówce od Świątyni Wang dostrzegliśmy mostek, a po drugiej stronie ukryty w lesie Domek Myśliwski. Sprawdziliśmy poziom wody w strumyku, który był na jedynce w 12-to stopniowej skali. Przetestowaliśmy wytrzymałość drewnianego mostku. Na koniec leśnej przygody zapoznaliśmy się z Tablicą 5 mówiącą o Odnowie w Środowisku - “Czarny Trójkąt”. W pobliżu Domku Myśliwskiego wyznaczono trzy drzewa monitoringowe: dwa świerki i jarzębinę. Nie wolno zbierać ani uszkadzać plech!

Wąska Droga usypana z Kamieni

Niezwykle urokliwą atrakcją okazał się niewielki odcinek niebieskiego szlaku na Śnieżkę ułożony z kamieni. Trasa dostępna jest dla turystów tylko latem. Zachwyca osobliwą roślinnością. Widoki na góry sięgające nieba, porośnięte kosodrzewiną i wyłożone kamieniami zapierają dech w piersiach. Strome zbocza i wielkie powalone głazy świadczą o potędze natury, która bywa kapryśna. O czym nigdy nie wolno zapomnieć podczas zdobywania Śnieżki.

Schronisko PTTK “Samotnia” 1195 m n.p.m

Półtoragodzinna wędrówka, cały czas pod górę doprowadziła nas w niezwykle urokliwe miejsce - do “Samotni” nad Małym Stawem. Naszym oczom ukazał się drewniany domek, który nie uległ komercji i zachował swój styl dawnego gospodarstwa. “Samotnia” - to schronisko PTTK - jedno z najstarszych w Polsce. Pierwsze wzmianki o tym miejscu pochodzą z roku 1670. Schronisko oferuje 50 miejsc noclegowych oraz pełne wyżywienie. Postanowiliśmy zregenerować swoje siły w tym bajkowym klimacie.

Mały Staw w Kotle Małego Stawu

Podczas wędrówki stromo pod górę wielokrotnie spoglądaliśmy na polodowcowy Kocioł Małego Stawu, który leży w środkowej części Karkonoszy blisko Równi pod Śnieżką. Wysokie na 200 m zbocza schodzą do Małego Stawu położonego na wysokości 1183 m n.p.m. To górskie jezioro zajmuje powierzchnię 2,881 ha. Ma 255 metrów długości, 185 metrów szerokości i 7,3 metrów głębokości. Wspaniały krajobraz przyciąga Młode Pary, które w tym ujmującym za serce plenerze pragną wziąć ślub. Wiele punktów widokowych powstało na trasie z myślą o podróżnikach chcących spojrzeć na świat z lotu ptaka.

Schronisko “Strzecha Akademicka” 1258 m n.p.m.

Po 10-minutowej, dość wymagającej wspinaczce ujrzeliśmy kolejną zabudowę - Schronisko PTTK “Strzecha Akademicka”. Pierwsze zapiski o budzie na Złotówce pochodzą z 1654 roku. Sto lat później miejsce zyskało miano od nazwiska właścicieli - “Buda Hampla”. Obecny wygląd budynku został uzyskany w wyniku rozbudowy w 1912 roku. Obiekt został przejęty przez studentów krakowskich zaraz po wojnie, stąd wzięłą się jego obecna nazwa - Schronisko “Strzecha Akademicka” ze 140 miejscami noclegowymi.

Grzbiet Złotówki i Wyciąg Orczykowy

Po pokonaniu malowniczego stromego podejścia z widokiem na Schronisko “Samotnia” ujrzeliśmy bezleśny Grzbiet Złotówki, na którym położone jest Schronisko “Strzecha Akademicka”. Pięciominutowy spacer po Grzbiecie i Równi pod Śnieżką doprowadził nas do orczykowego wyciągu narciarskiego “Złotówka”. Zimowa atrakcja Karpacza ma długość 747 metrów i 142 metry różnicy wysokości. Cena biletu na cały dzień to 65 zł. Szlak narciarski może być sztucznie naśnieżany. Po pokonaniu kolejnych 10 minut dotarliśmy do znaku “Spalona Strażnica” 1430 m n.p.m.

Przełęcz na Równi pod Śnieżką - Dom Śląski

Krocząc po Równi pod Śnieżką mogliśmy niemal przez godzinę podziwiać rosnącą w oczach piramidę - tzw. królową Karkonoszy. Po dotarciu do Przełęczy pod Śnieżką na wysokości 1389 m n.p.m. złączył się czarny szlak z Kopy z pokonywanym przez nas niebieskim szlakiem na Śnieżkę. Kilka minut później ujrzeliśmy kolejne schronisko “Dom Śląski” na wysokości 1395 m n.p.m., przy którym znajduje się węzeł szlaków.

Ścieżki, trasy, szlaki do \ ze  Śnieżki

W dół schodziły trzy szlaki:

1. szlak czarny w kierunku górnej stacji wyciągu krzesełkowego na Kopę

2. szlak czerwony prowadzący do Kotła Łomniczki

3. szlak niebieski mający swój początek przy Świątyni Wang

Z Przełęczy na szczyt Śnieżki prowadziły dwie trasy:

1. niebieski szlak na Śnieżkę tzw. Droga Jubileuszowa - okrążająca łagodnie północne zbocze Śnieżki (ok 40 min.)

2. czerwony szlak na szczyt Śnieżki - biegnący stromo pod górę zakosami (ok 25 min.)

Nasza przygoda zdobywania Śnieżki niebieskim szlakiem zakończyła się tym miejscu. Podjęliśmy wyzwanie, by na szczyt wkroczyć czerwonym szlakiem.

Dokładny opis zdobycia szczytu czerwonym szlakiem (jednokierunkowym) i zejścia ze Śnieżki niebieskim szlakiem zamieściliśmy na kolejnych stronach.

Czas na przygodę, ruszaj w trasę

dla waszej wygody, wystarczy kliknąć w mapkę, wpisać miejsce aktualnej lokalizacji, wyznaczyć trasę i cieszyć się podróżą

Atrakcje w pobliżu

Zamek Książ
Zamek Grodno
Świdnica
Miasto Karpacz

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione"